Bakgrunden till appen

Jag har under många år fått förfrågan från kvinnor som själva drabbats av bröstcancer att göra något träningsprogram eller skriva en bok om hur man kan komma tillbaka till normal rörlighet, fungerande vardag och vanlig träning efter att behandlingen är avslutad.

Många berättar att de knappt får tillbaka normal rörlighet i skulderpartiet när de friskskrivs, men när de frågar vad de ska göra och hur de ska träna för att komma tillbaka så får de svävande svar, någon övning ritad på ett papper och lite allmänna råd. Men de saknar ett strukturerat program att följa och råd som gör att de kan stegvis bli bättre. Några övningar är bra, men vad gör man när de är ”klara”? Hur fortsätter man?

Många av kvinnorna som vänt sig till mig har levt ett aktivt liv innan sjukdomen och många har tränat på olika nivå. Men efter behandling, operation, strålning och annat så kan de knappt få upp armen över axeln eller att röra den obehindrat över huvudet eller bakom kroppen. De känner sig begränsade och fortfarande ”sjuka” eftersom de inte klarar av vardagen.

Med det som grund har jag tagit fram enkla övningar för att öka rörligheten stegvis i skulderpartiet. Övningarna grundar sig på andning och generella rörlighetsövningar för att själv öka rörelseomfånget. Allt sker i egen takt och efter egen förmåga. Inget ska göra riktigt ont, men visst kan det spänna och dra lite när rörelserna är ovana.

Övningarna har jag lagt ihop till en app i 6 olika nivåer. Strukturen och grunden i appen kommer från min andra app MammaMage, som handlar om att komma tillbaka efter en förlossning och graviditet. Du som tidigare har sett MammaMage känner igen layouten och upplägget. Den största skillnaden är att du i denna app själv kan välja vid vilken nivå du vill träna.

Stort lycka till!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *