Bakgrund

Katarina Woxnerud berättar:
”Jag har aktivt jobbat med projektet om träning under och efter bröstcancer i mer än fem års tid. Jag har funderat, vridit och vänt på hur jag ska ta mig an detta viktiga projekt som jag fått så många frågor om genom åren. I dag: 30 september 2016 är första steget klart! Starten är en app med enkla övningar för att komma tillbaka efter.

Jag har under de senaste 10 åren blivit kontaktad av kvinnor som frågat om hur de ska träna för att komma tillbaka efter en bröstcancerbehandling – oavsett metod. Och hur de kan träna under behandlingen. Vad de kan göra för att komma tillbaka till vardagsstyrka så de kan fungera normalt igen. Många har upplevt att de inte fått den hjälp de behöver för att återskapa normal rörlighet, utan att de ofta fått rådet att ”känn efter”.

Fast med vävnad som fått utstå mycket ingrepp och emellanåt förstörts radikalt kan det vara svårt att veta vad man ska känna. Hur ska det kännas? Vad är bra och vad är dåligt? Hur ska man kunna ta sig tillbaka till ett aktivt liv igen? Och hur ska man bara kunna fungera normalt i vardagen igen:

  • leka obehindrat med sina barn
  • lyfta upp saker till övre hyllan i skåpen där hemma
  • ta på sig kappan som man har lust med
  • kasta en boll
  • simma
  • och en massa andra vardagliga saker som vi tar för givet.

Efter avslutad behandling finns det så många andra tankar som snurrar i huvudet att man kanske inte riktigt orkar skapa ett eget träningsprogram för att återskapa rörligheten i skulderpartiet.

Många av kvinnorna som vänt sig till mig har varit i aktiv ålder, från 20 år upp till 55 år. De har motionerat, levt sunt, rört på sig i vardagen. Att nu lämnas med en arm som man knappt får upp till axelhöjd, svullnad i arm och hand, och/eller en bröstkorg som stramar vid varje djupt andetag känns inte som ”friskt”. Man vill kunna leva igen – inte bara överleva sjukdomen.
Jag har hittat skrämmande lite kring detta ämne och det verkar inte finnas några samlade förslag på hur man kan göra. Det här är mitt bidrag. Jag säger inte att det är det enda, det rätta eller det bästa. Det är ETT sätt, som ger stegvisa övningar. Att bara ha en plan att följa kan kännas otroligt skönt – man är i alla fall på väg!

Finansiering
Jag har sökt bidrag från alla möjliga tänkbara fonder, företag och privatpersoner för att göra något bra projekt av detta stora ämne, men har fått avslag från alla – ofta med förklaringen att det inte handlar om forskning. Nej, det handlar inte om forskning. Det handlar om friskvård och att inte bara vara o-sjuk utan faktiskt komma tillbaka och kunna leva obehindrat igen.
Till slut har jag kommit fram till att starta i liten skala på egen hand och sedan låta projektet växa (om det tas emot positivt). Det är bättre att göra något litet, än ingenting alls. Och sedan öka stegvis om det går bra.

bro%cc%88stcancer_ro%cc%88rlighet_ikon_text_logo

Tillägnas Mia

Det här är en fråga som legat mig varmt och hjärtat. När en när och kär väninna gick bort i återkommande bröstcancer tog jag tag i arbetet igen. Nu sjutton måste jag göra något! Här går man och tycker livet är så himla viktigt med alla grejer man håller på med. Men vad är egentligen viktigare än att leva med livskvalitet?
Så, kära kära fina Mia, det här tillägnar jag dig, där du kanske sitter och tittar ned på oss. Jag önskar jag hade haft det klart långt mycket tidigare så du hade fått möjlighet att dra nytta av det. Men jag får väl hoppas att talesättet ”bättre sent än aldrig” kan stämma även denna gång. Och du fick i alla fall prova alla övningar och rörelser, trots att de inte fanns i form av en app då.

Träna under behandling

Jag har haft förmånen att bli tillfrågad om att träna kvinnor under själva behandlingen också. Jag har ofta tackat ja till det. En av kvinnorna jag tränat beskriver det så här:
”99 % av min kropp är frisk. 1 % sjuk. Alla fokuserar på den enda procenten som är sjuk och försöker se till att jag inte ska dö den här veckan. Den enda gången jag känner att jag tränar för att bli stark igen, att jag ska orka med min familj, mitt jobb, sköta om vardagssysslor igen – det är när jag träffar dig en timme i veckan. Du är den som får mig att se att jag ska bli starkare för att både överleva och för att få livskvalitet igen.”
Tänk. Bara den positiva känslan i kroppen. Jag är övertygad om (helt utan att kunna luta mig på någon som helst vetenskap) att den positiva känslan ökar möjligheten till läkning i kroppen och kanske även motivationen att ta sig igenom många gånger krävande behandlingar. Samma upplevelse berättar de flesta kvinnor om.”

bro%cc%88stcancer_ro%cc%88rlighet_text_tonplatta_logo-1024x373-kopia

FAKTA om appen Bröstcancer – återfå rörlighet

  • Finns på AppStore, planeras till Google Play mot slutet av året.
  • Liknande utseende som MammaMage
  • Nivå 1-2 är kostnadsfria
  • Nivå 3-6 köps för 40 kr varav 5 kr går till utvald bröstcancerförening – idag Amazona
  • Alla nivåerna är öppna men jag rekommenderar dig att följa planeringen som är gjord.
  • Läs mer på www.brostcancertraning.se
  • övningarna kan så klart även användas vid annan skulderproblematik som axeloperationer av olika slag, bröstoperationer av skilda anledningar liksom andra sjukdomar/skador/tillstånd som kan påverka rörligheten i området.

LADDA NER DEN NU i sin helhet! Du bidrar med 5 kronor till välgörande ändamål.

Tillverkare av appen

  • Idé och manus (och modell): Katarina Woxnerud
  • Framtagande av tekniken och bygget av appen: Anton Johansson
  • Film och foto: Max Gennel
  • Logga och form: Karin Hedman

STORT tack till er alla för er flexibla arbetstid för att få allt i ordning!

Nästa steg i programmet blir ”Återfå styrka” med mer fokus på att öka styrkan – när rörligheten finns där – för att kunna leva fullt ut i vardagen och komma igång med sin vanliga motion och träning. Denna app planeras till början av 2017.

Innehållet i appen liksom på sidan brostcancertraning.se kan aldrig ses som medicinsk rådgivning och ersätter aldrig individuella råd eller råd av medicinskt kunniga personer. Innehållet kan endast ses som generell inspiration till rörelser i egen takt och efter egen förmåga för att om möjligt öka rörligheten i området. Kontakta alltid medicinskt kunnig person som exempelvis läkare, fysioterapeut eller liknande om du har frågor som rör just dig och om rörelserna/tipsen kan fungera för dig. All träning sker på eget ansvar.