Återfå rörlighet

Appen ”Bröstcancer – återfå rörlighet” innehåller övningar för att återskapa normal rörlighet i bröstkorgen och skuldrorna liksom att komma tillbaka till djupare andning.

Bröstcancer_Rörlighet_IKON_TEXT_logo

Om appen och övningarna

  • Övningarna är indelade i sex nivåer där du i varje steg får lite mer utmaning.
  • Appen är kostnadsfri och då ingår nivå 1-2 av övningarna
  • Resterande nivåer (3-6) kostar för 40 kronor, varav 5 kronor går till utvald bröstcancerförening, som idag är BCF Amazona.
  • Alla nivåer är öppna när du köper appen så du kan själv välja ut vilka övningar du vill använda. Vi rekommenderar dock generellt att du följer appens olika steg för att få en naturlig progression i övningarna.

Alla övningarna illustreras med filmer och du arbetar tillsammans med din andning. Övningarna ger lite mer utmaning i varje nivå.

När kan man börja?
Fråga alltid din behandlande läkare eller annan behandlingsexpert som du har kontakt med kring när du är redo att starta med lätta andningsövningar och med rörelser i skuldrorna. Visa gärna programmet.
En mycket generell tidsangivelse för rörlighetsträning brukar vara två veckor efter avslutad behandling. Samtidigt kan du vanligen starta med andningsövningarna direkt – eller till och med under behandlingen i de perioder då du känner dig starkare.
Andningsövningarna är lätta och genom bra djupandning brukar man kunna stimulera cirkulationen i bröstkorgen och skuldrorna vilket (tillsammans med andra åtgärder) kan lindra vid svullna händer och armar.
Prova vad som fungerar för dig och när du själv känner dig redo. Och rådfråga alltid medicinsk expertis.

Ta dig tid
Hasta dig inte genom programmet utan ge kroppen tid att återskapa rörelserna och låta hjärnan vänja sig vid den ökade rörligheten – så hjärnan inte är rädd. Att trycka på och köra för hårt kan ofta få motsatt effekt.
Vi ger förslag på att träna 10 gånger vid varje nivå. Du kan självklart träna fler gånger vid varje nivå om det känns bra. Det är inget magiskt med 10 – det är bara en siffra så man har något konkret att jobba emot. Om du startar programmet relativt nära efter en avslutad behandling så kan du behöva utföra den första nivån fler gånger, för att känna att du exemeplvis kan få upp händerna till hårfästet.
Träna lugnt och fokuserat och gör så många gånger som du behöver, tills du känner att du behärskar övningen.

Lite och ofta
Träna gärna varje dag – det ger bäst effekt. Välj gärna ut en övning vid den nivå där du tränar, som du kan utföra flera gånger om dagen.

Att återfå normal rörlighet är viktigt för att kunna fungera i vardagen och utföra moment där armarna lyfts ovanför axelnivå – ibland med belastning. Det kan vara att:
* lyfta upp/ned saker högre upp i skåpen
* tvätta och borsta sitt hår
* leka med barnen obehindrat
* gå snabbare/motionera och känna att man kan andas djupt
* att ta på sig en kappa med armen bakom kroppen

Beroende på den behandling du har genomgått kan din förmåga skilja sig en del, och här hittar du allmänna tips och förslag.

Appen finns till en början på AppStore för iOS och iPhone. Vi planerar att appen även finns på Google Play för Androider i slutet av 2016.

Sagt om appen
”Appen är lättanvänd och uppbyggd på ett logiskt sätt med de olika träningsnivåerna och man får den vägledning som behövs för att kunna genomföra övningarna. Det är bra att användaren även får ett rörligt klipp som visar hur rörelsen ska genomföras, liksom att man genom ljudet som vägleder får hjälp med tiden då rörelsen ska genomföras, respektive hur länge man ska vila, innan den upprepas. Jag önskar jag hade haft tillgång till den när jag var nyopererad och sedermera även nystrålad.”/ Elisabet Schesny, BCF Amazona”

 

 

Tänk på att
Övningarna och tipsen ersätter aldrig medicinsk rådgivning eller individuella konsultationer. Alla rörelser, råd och tips du hittar ska endast ses som allmän inspiration. Vänd dig alltid till din läkare, fysioterapeut eller annat med expertkunskap kring din sjukdom/tillstånd om du har frågor och funderingar kring utförandet av övningar eller om programmet är något för dig.

All träning sker på eget personligt ansvar.