Välkommen!

Välkommen till Bröstcancer och träning!

Här hittar du inspiration till rörelser och motion för att må bra och behålla och/eller återfå styrka under och efter en bröstcancerbehandling.
Vi startar med tiden efteråt, och kommer att fylla på med motion under själva behandlingen längre fram.

Första fokus är att återfå normal rörlighet i skulderpartiet och bröstkorgen, så man kan
* djupandas obehindrat igen
* röra sina armar i alla olika riktningar och plan
* vrida på kroppen i alla riktningar
* fungera bra i vardagen igen som att
– lyfta upp saker till övre hyllorna i skåpet
– tvätta sitt hår utan problem
– vrida runt kroppen och ta på sig kappan.

I appen ”Bröstcancer – återfå rörlighet” hittar du övningar och program att följa. Appen är ute i början oktober 2016, först på AppStore för att sedan även komma ut på Google Play under början av 2017.

Bröstcancer_Rörlighet_TEXT_TONPLATTA_logo

Appens första två nivåer är kostnadsfria. Den som därefter köper resterande nivå 3-6 med övningar för 40 kronor bidrar med 5 kronor till en utvald bröstcancerförening, som idag är BCF Amazona.

Återfå rörlighet kommer att följas av programmet ”Återfå styrka”, som beräknas vara klar under våren 2017.

 

ÅRETS INNOVATÖR
Med appen ”Bröstcancer – återfå rörlighet” är kvinnan bakom appen, Katarina Woxnerud, nominerad till Hälsopriset 2017 som delas ut av 1,6 miljoner klubben i kategorin är ”Årets innovatör'”. Katarina är en av fyra otroligt kompetenta och framgångsrika finalister.
Det här är otroligt hedrande och skoj. Läs mer om Katarinas tankar bakom appen här. Med nomineringen kanske vi kan sprida informationen ännu mer om att det finns lätt träningsprogram för de kvinnor som behöver det och som vill prova.
Gå in och rösta – på Katarina eller någon annan finalist. Det finns många kompetenta kvinnor i alla olika kategorier. Röstningen pågår till 23 januari 2017.

Övningarna och tipsen här ersätter aldrig medicinsk expertis eller rådgivning. All information här är endast inspiration och tips och kan aldrig ses som medicisk rådgivning. Vänd dig alltid till läkare eller annan expert inom området om du har frågor och funderingar – och ta alltid deras råd i första hand om de råden går emot det som sägs och visas här. Det du hittar på den här sidan är allmänna tips som gäller för många personer men de är inte individuellt anpassade.

HUVUDSAKLIG SAMARBETSPARTNER

amazona-logo-bcfrosamwwwadress
Fem kronor av varje betald app går till BCF Amazonas arbete.

Foto och film: Max Gennel
Apputvecklare: Anton Johansson

ÖVNING FRÅN APPEN
Namaste till hårfästet

Placera händerna framför kroppen/bröstet där det känns bra beroende på svullenheten i handlederna. Andas in, andas ut och för upp händerna tills tummarna är vid hårfästet – eller Pictures of Weddingsså högt som det känns bra på väg dit upp. Stanna till.
Andas två djupa andetag.
På utandning, sänk armarna långsamt och upprepa.
Träna lugnt under 60 sek, vila 10 sek, upprepa två eller flera omgångar.

KLICKA PÅ HÄR FÖR ATT SE EN FILM.

Genom att använda huvudet som referens kan det kännas mer tryggt upp lyfta upp händerna och armarna. Samtidigt får man en referenspunkt om man blir bättre – till en början kanske händerna kan lyftas upp till näsan. Träna då lugnt och fokuserat tills tummaPictures of Weddingsrna når hårfästet.

Det är dags att prova nästa progression i nästa nivå när den här variationen känns lätt och relativt smärtfri. På en skala 0-10 bör du gradera utförandet som 3-4 i hur hårt det känns sammantaget i kroppen. Då är det dags att utmana kroppen lite mer.

Kläder från Soc.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *